Friday, October 31, 2014

CAHAYA HATI - NOOR LAILA ANIZA ZAKARIA



Ringkasan bacaan:

hati-hati dengan hati,
hati bisa mematikanmu

hati-hati dengan rasa
rasa bisa membinasakanmu

hati-hati selalu dengan apa yang ada dalam hatimu
atau apa yang kamu rasakan

jika ia lari daripada fitrah
ia akan menghancurkanmu.



EMPAT MUSIM DI HATI
1.  MUSIM BUNGA
     -  bila hati berbunga menjadi mimpi

2.  MUSIM PANAS
-  apabila jiwa resah diamuk masalah

3.  MUSIM LURUH
-  apabila impian musnah, yang tinggal hanya kenangan

4.  MUSIM SEJUK
-  apabila hati redha akan segala ketentuannya

APAKAH MUSIM HATI KITA PADA SAAT INI

lukislah mimpi yang benar-benar kita mahukan
mimpi yang akan sentiasa hidup dalam urat nadi kita dan denyut nafas kita
bukan mimpi yang tidak serasi dalam roh kita

BUKANLAH BAIK ITU BERMAKNA TIDAK BUAT SALAH LANGSUNG;
BUKAN BAIK ITU BERMAKNA SEMPURNA;
BAIK ITU BERMAKNA SALAH DAN LUPA TETAPI TAUBAT DAN BERINGAT;
BAIK ITU BERMAKNA 'MENGGUNAKAN' KELEMAHAN; DIRI MENJADI SESUATU YANG ISTIMEWA DAN UNIT UNTUK DIINGATI.
BUKAN SESUATU YANG JELEK DAN MENYAKITKAN UNTUK DIKENANG

orang baik itu bukanlah orang yang selalu menunjuk kebaikannya
tetapi apabila bersama dirinya
terasa diri turut menjadi baik

ORANG BAIK ITU SABAR
ORANG BAIK ITU TENANG
ORANG BAIK ITU SELALU ADA DALAM DOA PARA MALAIKAT
...JADILAH ORANG BAIK

tidak susah bersangka baik
setiap kali melihat orang sekeliling kita
terus sebut apa-apa kebaikan tentang dirinya di dalam hati
'dia ini orang baik'
'dia ini orang jujur'
amalkanlah sekalipun tidak biasa
lama kelamaan bersangka baik itu menjadi makanan kebiasaan jiwa yang enak

ADA KETIKA
ORANG LAIN MENANAM
ORANG LAIN YANG MENUAI HASILNYA

ADA PULA KETIKANYA
ORANG LAIN YANG MEMBERI
ORANG LAIN PULA YANG TERASA KEKURANGANNYA

samakah rasa orang yang menunggu
dengan orang yang ditunggu?
orang yang menunggu selalu merasa gelisah
mengharap keajaiban berlaku
sedangkan orang yang ditunggu
dalam ketenangan dan kegembiraan.

KADANG-KADANG KITA CARI PERMATA YANG BERHARGA
SEDANGKAN KITA BUKAN PERMATA

selepas rintik hujan
ada pelangi yang akan muncul

SEMALAM SAYA TENGOK BINTANG
SAYA BERHARAP HARI-HARI SAYA AKAN BERCAHAYA SEPERTI BINTANG

HARI INI SAYA TENGOK BULAN
SAYA BERHARAP HIDUP SAYA AKAN BERSINAR SEPERTI BULAN

KEMUDIAN APABILA SAYA TENGOK KAMU
SAYA HARAP SAYA AKAN BAHAGIA SEPERTI KAMU

USAHLAH
USAH SETAKAT BERHARAP

No comments:

Post a Comment