Sunday, October 26, 2014

HATI KITA SATU - RANIA FIRDAUS

buku dibeli pada 10 Septembr 2014

Kuz Kusyairi menghabiskan pelajarannya di Korea Selatan. Semasa di sana beliau rapat dan bercinta dengan Misya namun hayat Misya tidak panjang bila beliau meninggal akibat dari kemalangan.  Hidup Kuz menjadi kosong dan tiada wanita lain yang berjaya mengisi kekosongan hatinya setelah Misya.

Sara mempunyai hati yang kering terhadap lelaki.  Ini disebabkan ayahnya meninggalkan ibunya semasa beliau dan kakaknya masih kecil, manakala kakaKnya pula diceraikan oleh suami dan hidup menderita sepanjang perkahwinannya.  Insiden tersebut membuatkan Sara tidak mempercayai lelaki.

Sara telah beberapa kali bertukar kerja dan terakhir beliau mendapat kerja di GJ Groups.  Pertemuan secara tak sengaja Sara dan Kuz adalah di hari pertama mereka masuk kerja.  Sara yang kelewatan bangun semasa hari pertama membuatkan beliau menjadi begitu kalut.  Akibat tergopoh gabah, tanpa disedari beliau menaiki lift yang juga dinaiki oleh Kuz.  Kuz telah menegur Sara sedangkan Sara nak tak nak saja melayan Kuz.  Kuz juga menyatakan bhawa hari tersebut adalah merupakan hari pertama beliau masuk kerja.  

Sara merasa semacam bila merasa Kuz memandangnya dari atas sampai bawah, akhirnya dengan teragak-agak Kuz menegur Sara bila dia merasakan yang Sara memakai baju terbalik.  Sara yang merasa malu telah meluru keluar bila lift sampai ke destinasi dan terus ke bilik air.  Memang benar apa yang dikatakan Kuz. Malunya Sara ketika itu tidak dapat dibendung.

Sara tinggal bersama Keisya dan Karmila.  Walau Mila sama pejabat dengan Sara namun Mila tidak pernah merasa senang dengan Sara.  Begitu juga dengan Keisya adiknya sendiri.  Namun Keisya tetap melayan Mila dengan baik walau Mila sentiasa berkasar dengan Keisya.

Sara dan Keisya telah ke Rumah Ammal Jannah iaitu rumah Agam kepunyaan keluarga Kuz.  Setelah sesi pembelajar bermula secara tidak diduga pada suatu hari Kuz telah balik ke rumah tersebut dan terkejut bila mana mendapati Sara lah yang menjadi tenaga pengajar di rumah berkenaan.

Semakin hari mereka semakin rapat walau Sara tetap enggan menerima lelaki dalam hidupnya kecuali atuk dan anak saudara leklakinya.  Manakala Kuz juga pintu hatinya masih tertutup setelah kematian Misya.   

Kuz telah mengambil cuti untuk menenangkan fikiran ke kampung. Tempat tujunya adalah di kampung Hadi iaitu kampung teman rapatnya.  Sementelah dari Kuz pun tidak pernah pergi ke mana-mana kampung sebelum ini.   Di sama beliau telah tinggal di homestay atas saranan Hadi.   Tanpa diduga rumah tersebut adalah rumah orang tua Sara.  Secara kebetulan Sara pulang ke kampung pada masa yang sama dan amat terkejut bila mendapati ada lelaki yang menempati biliknya.   

Pertelingkahan berlaku antara Sara dan kakaknya namun dapat diredakan oleh Tok Minya.  Sara pulang ke kampung bersama-sama Keisya kerana Keisya juga belum pernah ke kampung.  Namun disebabkan bapa Keisya yang tiba-tiba sakit maka Keisya telah kembali ke Kuala Lumpur dengan membawa kereta kakak Sara yang sebelum ini dipinjamkan kepada Sara.  Sara bercadang menaiki bas sahaja namun disebabkan Kuz juga hendak pulang pada hari tersebut maka Kuz telah mepelawa Sara. Setelah didesak oleh keluarga akhirnya Sara bersetuju menumpang Kuz.

Luthfi telah lama menyukai Sara namun tidak pernah dilayan baik oleh Sara.  Luthfi tidak pernah mengambil hati akan kelalu Sara kerana sememangnya beliau amat maklum sebab musabab yang menyebabkan Sara berkeadaan demikian.  Luthfi sebenarnay sama pejabat dengan Sara namun Sara tidak pernah mengetahuinya. Begitu juga Kuz juga tidak mengetahui bahawa Hadi@Luthfi adalah sama sekampung dengan Sara.

Mila menyukai Kuz namun Kuz amat tidak menyukai Mila.  Beliau menganggap Mila perempuan murahan dna sememangnya Mila tidak tahu malu dan tanpa segan-segan menggoda Kuz.  Kehidupan Mila juga terlalu sosial berbeza dengan adiknya Keisya.

Setelah bekerja di Rumah Ammal jannah, batru Sara mengetahuii bahawa Kuz merupakan anak yang juga malang sepertinya.  Namun baginya beliu masih beruntung kerana masih mempunyai kakak dan Tokmi.  Sedangkan Kuz hanya tinggal sebatang kara.  Serba sedikit hal peribadi Kuz diketahui melalui anak-anak di Rumah Ammal Jannah berkenaan.

Puan Khairiah yang berkenan dengan diri Sara telah ingin menyatukan Sara dan Kuz.  Kuz menolak begitu juga Sara.  Masing-masing mempunyai sebab tersendiri tidak mahu rapat dengan yang berlainan jantina akibat dari luka-luka lama mereka.  

Sara telah didatangi maslah lain bila mana ayahnya telah kembali mencarinya dan kakaknya.  Sara begitu marah terhadapa ayahnya dan enggan memaafkan apa yang telah dilakukan oleh ayahnya terhadap ibu mereka serta mereka adik beradik.   Puas Tokmi menasihati mereka namun kedua mereka tetap berkeras hati tidak mahu mengaku ayah mereka kembali.

Secara tidak sengaja suatu hari ayah Keisya telah datang ke rumahnya.  Beliau amat terkejut bila  mendapati yang menumpang menyewa di rumah beliau adalah Sara iaitu anaknya sendiri. Begitu juga dengan sara, maka terjadilah pertengkaran hebat antara mereka anak beranak.  Keisya yang binggung akhirnya  emmbawa diri ke Rumah Ammal Jannah dan setelah puas dipujuk beliau menceritakan kisahnya kepada bonda Khairiah.  Sarajuga telah berpidah keluar dari rumah Keisya  dan tidak ingin mengaku Keisya sebagai adiknya juga walau puas dipujuk.

Selagi Sara belum berkahwin ayahnya mempunyai hak mutlak ke atas Sara dan kakaknya.   Dengan demikian secara drastik Sara telah membuat keputusan untuk menerima peminangan dari keluarga Kuz memandangakn hanya jalan itu sajalah yang dia dapat untuk mengelakkan diri dari didekati oleh ayahnya kembali.  Kuz juga akhirnya terpaksa menuruti kehendak bonda Khairiah dan pakciknay kerana mereka tidak mahu Kuz terus dibayangi oleh kenangan bersama arwah Misya.

Mereka dinikahkan dan Sara mengambil keputusna berhenti kerana kerana tahu Mila juga bekerja di tempat yang sama.  Mila merupakan kakak tirinya iaitu anak kepada emak tiri beliau iaitu isteri ayahnya.  Mila yang tergila-gilakan Kuz setengah mati merasa terpukul bila mengetahu Kuz telah berkahwin, lebih-lebih lagi bila mengetahui Kuz berkahwin dengan Sara.  Api kemarahan- nya semakin meluap-luap dan beliau mengatur strategi untuk memerangkap Kuz.

Kuz yang mula berselisih paham dengan Sara setelah mengetahui sebab musabab mengapa Sara sanggup berkahwin dengannya.  Sara hanya ingin melepaskan diri dari bapanya.   Kuz mula mendapatkan kontek number Mila untuk melepaskan tension beliau di kelas menari rakan Mila.  Namun akhirnya Kuz mnerasakan bahawa beliau tidak lagi berminat untuk mneruskan aktiviti berkenaan.  Mila tetap tidak putus asa untuk menarik perhatian Kuz walau berbagai-bagai cara beliau lakukannya.

Suatu hari Mila telah mempelawa Kuz minum bersamanya dan tanpa Kuz sedari Mila telah memasukkan sesuatu agar Kuz tidak sedarklan diri.  Kuz telah dipapah ke kereta Mila.  Nasib menyebelahi Kuz kerana pakcik beserta pemandu beliau ternampak akan insiden yang mencurigakan itu.  Mereka mengikuti kereta yang membawa Kuz sehinggalah ke rumah kawan Mila.  

Dalam masa yang sama, Keisya yeng mendengar Mila membuat rancangan bersama temannya merasa  curiga  Mila  akan melakukan sesuartu terhadap Kuz.  Beliau dan bapanya telah menghubungi Mila memaklumkannya.   Walau dengan berat hati akhirnya Sara menuruti juga Keisya dan ayahnya ke rumah rakan Mila.  Setibanya di sana mereka terlihat keadaan  begitu riuh rendah.  Sebenarnay pakcik Kuz telah terebih dahulu menyeranah dan memarahi Mila atas apa yang telah dia lakukan terhadap Kuz sebelum Sara sampai.  Sekiranya mereka tidak nampak akan insiden berkenaan, sudah pasti Kuz telah masuk ke dalam jerat Mila pada malam tersebut.

Mila telah dipecat oleh Uncle Ghadaffi kerana perbuatannya dan Sara pula menyesal atas apa yang berlaku.  Sara dan Kuz akhirnya sedar akan kesilapan masing-masing dan merka berusaha menjadi pasangan yang saling memerlukan. 

Kakak Sara pulak mendapat jodoh dengan Zain yang juga baik hati. Selepas hati pernikahan beliau, ayah dan emak tiri mereka datang bersama Keisya.  Sara dan kakaknya tetap enggan menerima bapa nya kembali namun akhirnya setelah puas dipujuk serta diberikan kesedaran, mereka akhirnya akur dengan kehendak Illahi dan keluarga mereka kembali bersatu.  








No comments:

Post a Comment